Stroomuitval, Technische mankementen, Apen, Examen - Reisverslag uit Shimla, India van Anne Botter - WaarBenJij.nu Stroomuitval, Technische mankementen, Apen, Examen - Reisverslag uit Shimla, India van Anne Botter - WaarBenJij.nu

Stroomuitval, Technische mankementen, Apen, Examen

Door: Anne Botter

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Oktober 2014 | India, Shimla

Ik ben gedwongen dit beneden te typen omdat we daar een generator hebben, alle stroom is al een tijdje uitgevallen en de internet verbindingen storen zoveel dat het haast onmogelijk is om labs te doen. We hebben een dongle gekregen om de probleemperioden te overbruggen maar ideaal is het niet echt.

Er lijkt veel te gebeuren op zo'n dag, zelfs zoveel dat ik een verslag of wat heb gemist. We zijn naar de apentempel geweest bovenop de berg, dat is een kilometertje lopen maar dan 2 a 300 meter omhoog.

De reis ernaartoe is serieus zwaar, natuurlijk omdat ik een mietje ben die altijd de auto pakt en nooit loopt maar ook omdat het gewoon vreselijk zwaar is. De rit ernaar toe duurt een uur te voet, echte indiërs lopen op blote voeten om de spirituele ervaring beter te kunnen voelen. Dat heb ik maar niet gedaan :)

De fotos van de rit en de tempel zelf zal ik toevoegen na mijn schrijven.

Tijdens de wandeling wordt het aantal apen dat je ziet steeds hoger, ze zitten op de railingen, midden op het pad, springen uit bomen op je en zijn over het algemeen erg irritant. Om deze reden moet je ook altijd een monkeystick meenemen als je gaat wandelen. ( Gisteravond werd dat helemaal duidelijk toen we overvallen werden bij terugkomst door een groep van ongeveer 40 apen. ). Posh roepen helpt, dat betekend help. Iemand met een stok komt dan vlakbij het centrum even rammen, klinkt wreed maar het is echt nodig.

Aangekomen in de tempel moeten we een trap op, daar maken we nog even een foto en zien we dat aan de andere kant een parkeerplaats is. ( Overvol ), we konden dus gewoon met de auto :P Maar goed, de reis is natuurlijk het hele avontuur. Boven op de berg staat een enorm beeld van de god bajrang bali ( Zie foto's ).

Er is een plateau aan de voet van de god waar veel apen wachten tot een toerist een fout maakt en zijn zakken even niet beschermd, ze rennen met een noodgang op je af en graaien alles wat ze kunnen vinden. Als het eten is winnen ze direct, is het geen eten maar bijvoorbeeld je telefoon dan winnen ze indirect door te gaan zitten op een hoog punt met je telefoon net zolang tot je wil ruilen voor eten. Gooi wat eten en zij smijten je telefoon terug op de grond.

We besluiten om de tempel te bezoeken, daar loopt een groep kinderen die mij super interessant vinden. Ik ben uiteindelijk toch de minderheid hier, lange blanke man wekt interesse. Daardoor ben ik gedwongen om op de foto te gaan met die jochies, wat engels te oefenen met ze en wat Hindi tegen ze te praten. Voor even is dat wel grappig natuurlijk.

Nadat we onze voeten hebben gewassen lopen we de tempel in, luiden de klok en moeten daar natuurlijk even op de knieën om een stip te ontvangen en wat gezegende gepofte rijst. ( Yum ). Helaas mag je geen foto's maken in de tempels, tenzij je natuurlijk een kwade mantra over je heen wil halen dan. Ik neem het risico maar niet ( You never know ).

Het hele plateau zit vol met apen, er is voldoende groen en goed uitzicht. Helaas konden we Shimla niet zien vanwege de bomen, ik heb wel geprobeerd er een paar plaatjes van de schieten. Omdat ik net wat lekkers van God heb gehad wat ik totaal niet in mijn eentje op kan besluit ik een risicootje te wagen en een aapje te voeren tegen het advies in. ( Ja ja ik weet het ), maar hoe vaak krijg je nou de kans om dat te doen. Ik pak wat snoep, buk, aapje komt dichtbij en ik chicken out en laat het eten maar vallen. Toch een redelijke poging die ik ook heb gefilmd, na het voeren draai je je simpelweg om, stop je handen niet in je zakken en loop weg. Later kwam het aapje nog wel even proberen mijn spiegelreflex te pakken toen ik naast een reling stond, gelukkig waren we allen alert op de boefjes.

Wanneer we besluiten om weg te gaan zien we waar de aapjes toe in staat zijn, er is een sjaal gejat en we zien een andere aap met een bril. Ik had nog een stuk chocolade in mijn zak zitten dus dacht even de held uit te hangen en het stuk naar het aapje te smijten met de Sjaal, zodra het stuk chocolade uit mijn zak komt rennen 2 apen op me af en laat ik het maar gewoon vallen. Dat riskeer ik niet, ze maken het papiertje netjes open en eten als een mens de reep op. Vervolgens komt er een indier met een zakje eten, smijt het naar het aapje en de sjaal komt weer terug. Wat we toen zagen maakte eigenlijk wel veel duidelijk, de indier kreeg betaald om het voorwerp terug te geven. Top dollar business.

Wanneer we weer naar beneden gaan naar de ingang van de tempel legt Joginder zijn tas even neer en pakt mijn telefoon om een foto van me te maken met een beeld, nog geen 5 seconden later was de tas met water in handen van een aapje. Hij gaat achter het beeld zitten met de tas waar ik voor sta en onderzoekt te tas, ik heldhaftig als ik ben reik naar de tas maar de aap valt direct aan. De engelsman die mee is heeft de monkeystick en ragt de aap vlug weg. We besluiten de tas van 10 roepies en het flesje water maar te laten liggen.

De rit naar beneden gaat een stuk makkelijker, soms zelfs te hard op de gladde stenen. We besluiten om eerst wat te drinken en daarna de stad even in te gaan. Wanneer we in de stad komen valt het me op dat ik de enige gek ben die een korte broek aanheeft, dat terwijl het toch heerlijk warm is. ( is iets indisch denk ik maar ). Hoe dan ook, we lopen door de stad en daar zie ik iets liggen dat ze hier Jalibi noemen. Een soort van krakeling maar dan volledig gevuld met een zoete substantie afkomstig van een bloem. Joginder staat erop een portie voor ons te kopen dus we gaan even zitten, ik kan niets anders zeggen dan HEERLIJK maar veel te zoet en superzwaar op de maag. ( De stroom komt terug terwijl ik dit type dus ik ga weer naar boven! )

Nadat we hebben gegeten wil Jaqlain (engelsman waarvan ik de naam steeds vergeet) nog eens een Honing koffiehuis bezoeken. No problem, ik hou van koffie. Terwijl we daar zitten zien we een muur met servetten waar mensen op schrijven, ik moest maar wat tekenen en mijn naam erop zetten. Natuurlijk teken ik een windmolen :)

Ik neem een latte machiatto met honing, de lekkerste koffie die ik heb gehad tot nu toe in India. J. stond er weer op om te betalen, Jaqlain is naar de balie gerend en ik houd J. tegen. Moet toch niet gekker worden.. De trainer die alles betaald terwijl wij gecombineerd zon's 30x meer verdienen dan hem. Volgens hem is het normaal dat hij in zijn land betaald en mogen we de dienst terugbetalen als hij bij ons is. Maar ondertussen haalt hij elke dag chocolade voor me, heb ik Indisch fruit gehad en heeft ie appels gehaald. Zijn geld zal toch een keer opgaan denk ik zo?

Hoe dan ook, de volgende dag heb ik mijn eerste examen. We gaan dus (zondag ) rond half 7 weer naar het trainingscentrum.
Ik pak mijn boeken erbij, skype nog even met Roënna en ga weer veel te laat naar bed. De stof is gewoon erg zwaar om te onthouden in zo'n korte tijd, ik ben dus erg benieuwd of het me lukt.

Om 2 uur heb ik mijn examen, het duurt ongeveer anderhalf uur maar ik heb het gehaald. Op dit moment ben ik Microsoft professional, ik heb mijn Microsoft certified solutions associate certifcaat gehaald, Volgens Joginder niet niks. Na mijn volgende certificaat mag ik me Microsoft Specialist noemen, daarna moet ik nog 4 certificeringen in 2 weken. :)

Time is short, dus ik ga weer leren..

Kal Milengey ( Tot morgen, misschien )

Ook Hindie leren? Hier een paar woordjes fonetisch geschreven:
Goed: Accha
Aap: Bandr
Goed mens: Bandaa
Hoe gaat het? Hab ke se yo?
Ok: Tiki

• 07 Oktober 2014 - 09:38

Mar:

wat een apen zeg en groot ook!
    echt n derde wereld land man waar je in terecht bent gekomen.
    die foto van de stroomvoorziening!

Van harte professional! Knap hoor.

houd je taai daar, missen je hier!

Mar

• 07 Oktober 2014 - 19:11

L.botter:

Goed zo anne proficiat.breng maar een aapje voor je moeder mee zegt ze.groeten pa en ma.

• 07 Oktober 2014 - 20:26

Carla :

Hey die Anne, zo dat eerste examen heb je toch maar weer mooi op zak. Idd op naar het volgende resultaat......vergeet vooral niet af en toe weer wat te ontspannen he....voor zover mogelijk daar in het Apenland hihihihi....grtjes Theo Carla

Tags: bajrang bali