Studeren en feest! – Diwali voorbereidingen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Botter - WaarBenJij.nu Studeren en feest! – Diwali voorbereidingen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Botter - WaarBenJij.nu

Studeren en feest! – Diwali voorbereidingen

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 November 2010 | India, New Delhi

Gefeliciteerd met je verjaardag Zjef! ( Vader van Sibel ) : )

------

Aaaah, HEET water! Oppassen geblazen, want je verwacht onderhand koud water en springt er ineens onder. Vanwege waarschijnlijk het festival diwali is het water superwarm, morgen zal dit hopelijk ook nog het geval zijn want dan barst het feest pas echt los. Halfwakker proef ik nog steeds de eend en de lam die we gisteren voor het eten kregen voorgeschoteld… Wel heerlijk trouwens.
Vlug aankleden en dan naar het ontbijt om als eerste toast te eten en een grote met 3 zakjes gevulde oploskoffie te drinken, wederom nog steeds niet te zuipen maar het idee maakt me al een stuk vrolijker. Ik kijk een beetje op tegen de taxi, of in ieder geval de bedelaars bij de taxi. Hopelijk valt het vandaag een beetje mee en werken mijn nieuw geleerde woorden: Chow! Of Adji Chaloo ( fonetisch ) Dit betekent allebeide Ga weg, of oprotten ( ga weg van hier ).
Ik pak mijn tas met alle boeken voor vandaag en loop naar boven, maak een praatje in kantonees met een van de chinese jongens ( Praatje betekent dan meer: Hoi in kantonees en, hoe gaat het, vind je het leuk hier? ) :P Sommige mensen die hier al maanden zitten vinden het een verademing om een stukje in hun eigen taal te horen. Wat dat betreft maak ik dus veel vrienden gezien talen wel iets is waar ik me in kan vinden, Behalve dat rot nederlands… maar dat was vast al wel duidelijk gezien al mijn spelfouten.

Ik loop naar de taxi, en ja hoor... ditmaal nog meer bedelaars, ze zijn bezig met een grof offensief en brengen nu alle straatkinderen naar ons toe, ook zwaait een vrouw met haar baby langs de ramen ( zie fotos ). Omdat ik mezelf had beloofd terug te bedelen, doe ik dat ook. Ik steek mijn hand uit naar de vrouw met baby en roep dollar dollar, vlug knikt ze ja… dus ik doe het raam open en wat denk je. Ze drukt een glimmende munt in mijn handen. Even weet ik niet wat ik moet doen, dus ik steek hem maar in mijn zak en negeer haar uit protest. Als de taxi dan vertrekt geeft ik het geld gauw terug, anders ben ik haar wat verschuldigd en dan kan je nogal in de problemen komen met dat soort mensen. Wel heeft ze bewezen dat ze niet een echte bedelaar is, ze hebben wel geld. Alleen willen ze meer, bedelen is hun beroep en ze verdienen er beter mee dan de meeste mensen in india.

Eenmaal in de taxi zie ik de voorbereidingen voor het feest van morgen, het is straks Diwali. Dit is het nieuwjaar van de hindu. Divali is een woord dat samengesteld is van de vertaling voor “rij van lichtjes”. Daarom wordt dit feest ook wel het “Licht feest” genoemd. Iedereen is er van in de ban, vanmiddag is er een groot feest op het dak van het hoofdgebouw van Koenig en iedereen is uitgenodigd. Maar eerst studeren! Vandaag behandelen we Server rollen, Automatisering, Quesries in AD, NTFS, Groepen, GPO’s, vertrouwensrelaties in forrests etc, AD Templates, Beveiliging van 2008 en netwerken, EFS, WSUS, Storage management, DFS, Namespaces, NAP, DHCP, VPN, Monitoring en troubleshooting, Clustering, VT, Failover, Loadbalancing, en het saaie windows backup. En daar heb ik nu 6 uur voor vanwege het feest. Nouja,, 6 uur. Gisteren kon ik 6 uur lezen en hebben we enkele hoofdstukken behandeld, maar vandaag is dit boek in ieder geval uit.

Na een lange ochtend wat te hebben geleerd, lunch achter de kiezen, en een nieuw boek te hebben ontvangen wachten Gagandeep en ik op het begin van het feest, we pesten elkaar wat met wie er gaat dansen. ( ik niet! ) en hij al helemaal niet zegt ie, als ik vraag waarom is het antwoord simpel. Dat kan ie niet :P We zullen zien… We praten waat over de goden van india, hij legt me uit dat er 56.000 zijn! Zelfs hij zou me maar 50 kunnen vertellen als hij het zou proberen. De cultuur is heel interessant, zo zijn er een stuk of wat avatars. Dit zijn de oppergoden, die zijn verdeeld onder de god van zon, de god van geld, de god van afstraffen, en dan nog wat meer. Die goden hebben weer kinderen, zij zijn op zich goden, en dan hebben die weer kinderen welke ook weer goden zijn. Zo kom je dus idd makkelijk aan 56.000 goden. Maar over het algemeen zijn volgens mij de avatars de meest aanbeden goden, denk aan shiva ( die ken je vast wel ). Ongeduldig als we zijn gaan we maar even kijken of het feest al is begonnen, op de gang zien we iemand met twee afgestripte electriciteitskabels staan bij een wandcontactdoos. Zonder blozen prikt hij de losse draden in de gaatjes, en springen vonken uit, en direct hoor je boven keihard muziek “Im in miami bitch” ( volgens mij is dit Delhi, maargoed. ) We lopen naar boven en daar staan bijna alle studenten. Links van de deur is een klein altaar gemaakt met daarop bloemen schalen en brandende kaarsjes. Ik spot algauw een andere nederlander en maak een praatje met hem, das weer eens wat anders dan belgisch :P Wat me trouwens opvalt is dat ik automatisch mijn accent aanpas aan mensen, zo praat ik vreselijk plat schots, engels, vlaams, en amerikaans. Een schot die bij ons in het hotel zit dacht eerst dat ik daadwerkelijk daar ook vandaan kwam :P Affijn…
Alle ophef op het dak van Koenig zorgt voor heel wat bekijks van andere mensen, de daken naast ons gebouw vullen zich vlug en ik besluit foto’s te maken ( zie foto’s ). Hema verzoekt inmiddels de crappy DJ om het nummer “Im in Miami bitch” af te zetten, dat kan toch ook niet :P
Mensen op het Honda gebouw staan verbazingwekkend genoeg ook foto’s van ons te maken, al seen echte hindi bedelaar houd ik mijn hand op en roep dollar! Ze moeten allen lachen en doen hetzelfde naar mij toe ( foto’s maken van mensen kan voor oproer zorgen, sommigen willen er geld voor hebben )

Na een rondje foto’s vraagt Hema ons naar de deur te komen, daar zie ik dat er stippen worden uitgedeeld aan iedereen, midden op je voorhoofd. Eenmaal bij mij aangekomen wil hema de stip plaatsen, vlug ga ik op mijn tenen staan en ze komt er niet meer bij :P Iedereen moet lachen en ze roept iets van “Lange hollander”. Ik laat de stip maar zetten en gad an op zoek naar de betekenis. Er is mij uitgelegd dat de stip altijd wordt gezet als je iemand gaat aanbidden, ik laat de stip dus maar mooi staan omdat ik Sibeltje aanbid :D Tevens zorgt de stip voor verkoeling in je hersens, het laatste is trouwens echt waar :)

Plotseling begint de muziek en alle hindu meisjes beginnen de westerlingen op “de dansvloer” te trekken/geleiden. Natuurlijk niet niemand mee, want tja… je voelt je toch voor lul gezet, maar algauw beginnen de Swahili, Zuid afrikanen en Ghanezen te dansen en wordt het al aardig gezellig. ( zie foto’s / video’s ) Wanneer de echte hindu muziek begint begeven de westerlingen zich dan toch naar de kanten om te zien hoe je hier nou eigenlijk op moet dansen… in principe is het vrij simpel.. Je stampt met je voeten, en zwaait met je armen. Alles wat je tussendoor kan bedenken is mooi meegenomen. Ik loop naar mijn trainer en vraag of hij op de foto wil, zie fotos en let op het enorme verschil in lengte :P Wat hij mist qua lengte, maakt ie goed met zijn kennis :) Bij mij is het process helaas onomkeerbaar, dus ik blijf nog wel even zo lang. Nu ook nog maar even een foto maken met James, zoals je ziet… gruwelijk raar dansen :P Had ik trouwens al verteld dat de mannen hier een beetje vreemd zijn wat betreft hun aanhankelijkheid jegens elkaar? Het is bijvoorbeeld volledig acceptabel om hand in hand te lopen, elkaar te knuffelen, elkaar innig vast te houden. HmHm…

Dan stop plots de muziek,,, oeh… spannend hoor… en ja daar komt het vuurwerk, niet teveel en niet te zwaar, want we staan op een dak natuurlijk ( vuurwerk kan hier erg zwaar zijn, wat wij als illegal beschouwen, is voor hun normaal. De potten die je ziet worden bij ons omschreven als zwaar, en het liefst moet je 15 meter afstand houden :) nou, zie de fotos eens.. ) Veel mensen krijgen een ster in hun handen gedrukt, en een kaars. Beiden zijn symbolisch voor het feest van het licht. Ik maak vlug wat filmpjes en foto’s, ik post de leuksten. Na een tijdje hebben de indiers de tijd van hun leven, de westerlingen hebben het rond half 5 wel gezien en gaan naar de taxi’s toe. Ook ik begeef me naar de taxi, Gaga geeft nog even aan dat ik morgen vrij ben, en dat ik moet genieten van het feest. Ook raad hij me aan om vanavond en morgen even over de markt te gaan. En ik moet van hem zeker naar het vuurwerk kijken (wat ik dus echt wel ga doen) :D

Bekaf van het leren zit ik beneden met de schot en de belg op een rand, allemaal kunnen we zo zittend in slaap vallen. De schot verteld dat hij de it doet voor booreilanden, hij reist de hele kust af van schotland tot aan noorwegen, soms maanden achter elkaar.. James zit ook bij ons in de taxi, hij daarentegen is een beetje kwaad. Hij zit hier van zondag tot zondag en wil graag examen doen. Helaas kan dat niet op zondag, dus heeft hij een probleem. Maandag gaat hij namelijk 3 weken naar egypte om vakantie te vieren.

Aangekomen bij het hotel pak ik vlug twee verse flessen water en loop omhoog, wat me nu pas opvalt is dat alle traptreden ongelijk zijn. Sommigen verschillen zelfs wel 5 centimeter. :S Bici komt achter me aan terwijl ik mijn kamer binnenloop en roept “Wat heb jij een kleine kamer” Ja, inderdaad.. ik heb niet de grootste kamer, maar das prima want ik ben toch alleen. Maar nieuwschierig als ik ben wil ik zijn kamer wel zien en ik loop mee. Wat me opviel was dat hij een balkon heeft, en inderdaad een kamer die de helft groter is. Wat me nog meer opvalt is dat er ruimte is tussen de balkon deuren waardoor er veel muggen in de kamer vliegen, daar heb ik dan minder last van. Terwijl ik zo rondkijk roept Bici dat ik me geen zorgen moet maken hij zegt “Jij hebt geen grote kamer nodig, want je hebt zelf toch al een grote!” Compensatie grapje, haha. De afrikanen die op gang staan lachen keihard mee. Hoe gezellig het ook altijd met hun is… ik ga naar mijn kamer want ik ben moe, en ik wil even alles bloggen wat ik heb meegemaakt vanuit mijn heerlijke bed.

De soep is inmiddels al gebracht, en ik ga maar eens foto’s uploaden… dat duurt ook weer een uur. Als je trouwens spelfouten tegenkomt die echt niet kunnen… Dit is getypt in een engelse word, soms veranderd ie woorden omdat ie denkt dat ze anders horen te zijn. Thanks Microsoft… :S

Vanavond ga ik nog even naar buiten wat foto’s maken, als ik nog iets leuks zie of hoor post ik het wel in deze post.

  • 04 November 2010 - 14:28

    Zjev:

    Anne,

    bedankt voor de felicitatie. Ik geniet elke keer van je geweldige stukjes. Wordt er ook gevliegerd - vanaf het dak - met Diwali?
    Groeten ook van Sibel en Chewie, die zijn hier voor mijn verjaardag.

  • 04 November 2010 - 16:11

    Monique:

    he anne, gefeliciteerd met je schoonvader.
    En goed man dat je al een examen hebt gehaald, vind het nog wel een gek idee dat je zo ver weg bent.
    Ik zie het helemaal voor me hoe je bij die bedelaarster doet, totaal geen medelijden van je, maar inwendig vindt je het wel zielig.
    En trouwens over die lange (hahah ga het niet weer vertellen hoor).
    Geweldig zeker wat je allemaal meemaakt.
    Hier in Nederland is het klote weer en gaat alles zo zijn gangetje.
    Mis je je hond eigenlijk?
    En trouwens heb je al last gehad van diarhee of heb jij weer nergens last van( jij kan ook vreten wat je wilt hé)
    Hoe is het om alleen op zo'n markt te lopen? Lijkt me wel appart als je anders beveiliging bij je moet hebben.
    Ga je nog andere plaatsen bezoeken in het weekend. of gaat de studie dan ook gewoon door.
    Nou laterrrrrrrrrr

    Groetjes Monique je zuzzie

  • 04 November 2010 - 16:57

    Anne:

    Je maag is wel constant van streek van het eten, maar dat wordt minder met de dag aangezien je aan de enzymen went. Als je trouwens op een kleine markt loopt heb je wat minder last van bedelaars, die bevinden zich over het algemeen op de grotere markten. De kleine markten zijn blij met je komst en je geld en dus dragen ze je op handen.

    Vandaag ( vrijdag heb ik vrij ) Want alles is dicht, zaterdag begint mijn studie weer en dan heb ik pas zondag weer vrij. Ik wil nog wel een dag een taxi huren om dan dingen te gaan doen. Tempels bezoeken, Olifanten zien, aapjes pesten, met AK74's schieten. ( alles kan je hier voor elkaar krijgen, gewoon aan de gids vragen en hij noemt een prijs ) :P

    Belangrijkste is eerst dat ik mijn certificaten haal, dan aan het einde heb ik 2 bufferdagen. Als ik dus alles direct haal, kan ik nog lekker even toeren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India - New Delhi

Pffff, omschrijving...

India ;)

Recente Reisverslagen:

23 November 2010

Thuis

22 November 2010

Naar huis over een uur!

21 November 2010

Aaah incredible India

18 November 2010

Geslaagd!

17 November 2010

Examen 4
Anne

Actief sinds 21 Juni 2009
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 41758

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Oktober 2014

Shimla, India

30 Oktober 2010 - 23 November 2010

India - New Delhi

Landen bezocht: